Juist yoga lessen volgen met mooi en warm weer

Het is super mooi weer in Nederland. Het lijkt wel of de zomer al is begonnen in mei. Nu kan het zo zijn, dat je gedachten tegen je zeggen, “het is te warm om naar de Bikram Yoga les te gaan.” Juist nu de yoga blijven beoefenen heeft vele voordelen, maar voordat ik ze voor je opsom, eerst terug naar je gedachten. 


State of Mind
State of mind, hoe is jouw gedachtengang? Je gedachtengang bepaalt alles en het is aan jou om de baas te zijn over je gedachten. Hoewel onze gedachten er alles aan doen, om je van het tegenovergestelde te overtuigen. Als je je gedachten weet te verzetten, veranderen, betekent dat jij de leiding hebt.
Als je gedachten elke keer tegen je zeggen, het is te warm buiten om naar de yoga te gaan, dan wordt dat je focus punt en na verloop van tijd wordt deze keer op keer bevestigd, omdat je alleen hier maar mee bezig bent. Uiteindelijk besluit je dan om maar de hele zomer niet meer te komen.

Het hele jaar door

Door het hele jaar Bikram Yoga te blijven beoefenen krijg je het hele jaar de voordelen van de therapeutische hatha yoga serie die we onderwijzen op onze school. Je traint je lichaam en gedachten om te gaan met veranderende omstandigheden van het klimaat, maar ook van waar je mee bezig bent. Stress, drukte, sociale agenda, verplichtingen en juist meer vrije tijd in de zomermaanden.

De voordelen: 

1. Beter omgaan met warmte 

Je kan veel beter omgaan met de warmte van buiten. Door de yoga te beoefenen in een warme ruimte van 40 graden met een hogere luchtvochtigheid kan je veel beter tegen de warme, vochtige Nederlandse zomerdagen. Maar ook als je naar het buitenland gaat, de tropen of juist de warme droogte van het binnenlanden van Spanje, Portugal en Griekenland. 
Je lichaam raakt aan de warmte en luchtvochtigheid gewend van de yogaschool en je lichaam leert op die manier veel beter en efficiënter af te koelen door te zweten. Als je vaak genoeg de yoga beoefent, merk je misschien wel dat het warme weer van buiten helemaal niet meer zo warm aanvoelt, je hebt minder airconditioning nodig en zelfs op hele hete dagen, vind je het minder erg om buiten te zijn. Daarnaast leer je door focus, concentratie en Pranayama ademhaling beter om te gaan met het  warme zomerse weer.

2. Meer energie

Op warme dagen kan je je sloom en minder energierijk voelen, zowel fysiek als mentaal. Op zulke dagen kan je wel wat extra’s gebruiken. Door het beoefenen van yoga krijg je juist meer energie. Het regelmatig naar de les komen, zorgt er dan ook voor dat je tegen dat eventuele slome zomer gevoel in gaat. Je staat   veel energierijker in het leven en hebt zin om dingen te ondernemen en tijd aan jezelf te besteden.

3. Tijd voor mezelf
De zomermaanden zijn er voor plezier, buiten zijn, feestjes en onbekommerd genieten van meer vrije tijd. Toch is het voor veel ouders juist een extra drukke tijd, met kinderen vrij van school die van hot naar her moeten worden gebracht voor zomerse activiteiten. Op dit soort dagen is de kans groot, dat je met iedereen bezig bent, behalve met jezelf. Het volgen van Bikram Yoga lessen zorgt ervoor dat je 90 minuten lang alleen met jezelf bezig bent. Weg van alle drukte en stress, zodat je na de les weer heel anders naar buiten gaat. Door eerst voor jezelf te zorgen, kan je dat later ook veel beter voor anderen om wie je geeft.  

4. 
In vorm voor zomeractiviteiten en sporten

Het beoefenen van Bikram Yoga bevordert je kracht, doorzettings- en uithoudingsvermogen, balans en coördinatie. Dit is voordelig bij zomerse activiteiten en sporten. Als je tijd maakt voor je yoga beoefening, ben je veel fitter en atletischer als je aan bijvoorbeeld hardlopen, racefietsen, (berg)klimmen, kite surfen, tennissen of beach volleyballen doet. De beoefening van yoga zorgt er ook voor dat je veel minder snel last krijgt van blessures en voorkomt, dat je te snel over je grenzen heen gaat. 


5. Verdieping van je beoefening van de yoga

Door niet te stoppen tijdens de zomermaanden met het beoefenen van yoga, verlies je ook niet wat je hebt opgebouwd gedurende de koudere maanden. Juist in de zomermaanden zijn je spieren, gewrichten en banden een stuk soepeler door de hogere temperaturen. Hierdoor ben je een stuk flexibeler en kan je je beoefening van de yoga verdiepen, niet alleen fysiek, maar juist ook mentaal en emotioneel. 
Gebruik het warme weer om de mobiliteit en flexibiliteit van je gewrichten en wervelkolom te vergroten, je core strength te verbeteren en stappen te zetten in emotionele en mentale groei. 


6. Strakker en fitter de zomer in 

Tijdens een Bikram Yoga les verbrand je een groot aantal, calorieën, gemiddeld tussen de 500 - 800. Het beoefenen van de houdingen zorgt ervoor dat je een strakker en fitter lichaam krijgt, waardoor je beter in je vel komt te zetten, zowel letterlijk als figuurlijk.

24 mei 2018