Houding overslaan tijdens de les

Regelmatig komen mensen, die net begonnen zijn met Bikram Yoga,  na de les naar de balie met de de mededeling: "dat was een slechte les, ik moest twee houdingen overslaan." Onze reactie is, wat goed dat je een houding hebt overgeslagen. Het gaat er niet om, alle houdingen te doen, maar met welke intentie je de les beoefent. Als je lichaam aangeeft, nu is het genoeg luister daar dan naar.

Mentale bewustwording
Yoga is niet alleen fysieke beoefening er speelt ook een heel stuk mentale bewustwording en beoefening bij. Leren luisteren naar lichaam en geest. Diep van binnen weet je wanneer je moet stoppen, en wanneer je nog wel even door kan gaan. Helaas laten we vaak onze gedachten de overhand hebben. Je moet van alles van jezelf, zoals alle 26 houdingen doen en het liefst net zo goed als de mensen om je heen of nog beter. Het gaat er echter altijd om, te doen wat jij kan. 

Gedachten
Als je weet dat je een houding wel kan doen, maar toch besluit om de houding over te slaan en jezelf te sparen voor de rest van de les, is dat iets wat je niet wil doen. Dat is het creeren van denkpatronen, die je niet gaan helpen tijdens het beoefenen van yoga. Dan zijn het je gedachten, die je uit een houding 'praten', ga dan juist nog even door. Vaak geeft je lichaam door de houiding wel te doen een signaal aan je gedachten, zie ik kan het wel. 

Lisa is een blogger uit de Verenigde Staten, ze heeft een blog gewijd aan het overslaan van een of meerdere houdingen tijdens de les. Ze heeft een opsomming gemaakt van verschillende punten: 

- als je een houding overslaat ben je respectvol naar jezelf, maar ook naar de anderen om je heen, door rustig te blijven zitten en geen onnodige bijbewegingen te maken. In tegen stelling tot onrustig heen en weer bewegen, water te gaan drinken, de ruimte uit te lopen, verstoor je de concentratie van de andere yogastudenten en de leraar. 

- een houding overslaan betekent dat je dapper bent, je doet wat jij op dat moment nodig heeft. Ook de rest van de andere yogastudenten door. 

- je bent in het moment, je doet wat je vandaag nodig hebt, niet wat je gisteren in de les hebt gedaan of vorige week. Dat is helemaal niet interessant meer. Het gaat om het moment van NU. 

- je staat in verbinding met je lichaam, je luistert naar wat je nodig hebt, en gaat niet domweg door, omdat je denkt dat het zo hoort. 

- je bent nederig, het gaat tijdens het beoefenen van yoga om eerlijk te zijn naar jezelf en je ego een kopje kleiner te maken. Bikram zegt zelf, 'kill your ego' and do what you can in class. 

Als je weet dat je wel de houding kan, maar deze bewust overslaat ben je verkeerd bezig. Daarvoor kom je niet naar de les, de les mag uitdagend zijn en het is aan jou om de uitdaging aan te gaan, zonder daarbij 90 minuten over je grenzen heen te gaan. 

Als je een houding overslaat, zit dan stil en op handen en knieen, met je rug gestrekt en kruiin omhoog naar het plafond. Concentreer je op je ademhaling en wees dankbaar voor het moment dat je weer opstaat en mee doet met de rest van de les.  

 

MEI 2018